This is not an easy way down! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vonneke Hoppenreijs - WaarBenJij.nu This is not an easy way down! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vonneke Hoppenreijs - WaarBenJij.nu

This is not an easy way down!

Blijf op de hoogte en volg Vonneke

02 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hee guys, hier ben ik weer met een update vanuit het nog steeds fantastische Cape Town. Het is even een tijdje geleden, maar zoals ik al zei.. Moeilijk om alles te verwoorden wat ik hier allemaal mee maak.

Dit weekend was TOP/ GEWELDIG / SUPER /GAAF , Dit /dat/ links/ rechts/ boven onder ALLES :D.
Het begon allemaal op vrijdag, ik was heerlijk vroeg vrij.. om 14.00 uur al, want ja, het is vrijdag en dan werken we niet zo hard hier (eigenlijk werken we nooit hard, maar goed :P). Vrijdag dus heerlijk vroeg naar huis, even langs de receptie om te kijken of ik nog post had gekregen (want ja, Roel had zich zoals gewoonlijk weer verlult :P). En daar was het eindelijk:D, de post voor mij was binnen, en ik liep, nee rende, naar mijn kamer om de brief open te maken. Een leuke brief van zus en broer, met een USB stick met foto’s en een super leuk filmpje! Welk beter begin van het weekend kun je je bedenken? :D Om het weekend nog ietsje beter te beginnen, heb ik ongeveer 5 km hardgelopen langs het strand (HAHA:D).

’s Avonds was er een borrel voor een jarig meisje die ook in het hotel woont. Dus met iedereen die hier in het hotel woont, werd er een klein feestje gehouden. We zijn gaan stappen op Longstreet het uitgaanscentrum van Kaapstad. Tot in de late uurtjes hebben we gedanst op verschrikkelijke muziek :P, maar… het was wel gezellig!

Zaterdag wilde ik graag naar de Old Biscuit Mill, dus vrijdagavond hadden we afgesproken om om 12 uur te vertrekken. ’s Ochtends heb ik dus iedereen wakker gemaakt en opgetrommeld, en zijn we richting Old Biscuit Mill gereden. Wauw, gaaf, Old Biscuit Mill is een soort markt die elke zaterdag van 9 u tot 14 u geopend is. Op deze markt kun je eten en drinken krijgen van super veel verschillende landen. Van franse kazen tot sangria en vers gemalen koffie tot baklava, en ja je kunt er zelfs poffertjes, kroketten en bitterballen krijgen!! Heerlijk om daar te zijn, en mensen from all over the World bij elkaar te zien. Dit is een “must do” op het lijstje als je naar Kaapstad gaat! (ik klink al bijna als een reisleidster:P).

Ondanks dat het bewolkt was zaterdag, had ik zin om Lions Head te beklimmen. Lions Head is een opvallende berg naast de Tafelberg en is zo’n 670 meter hoog, een hele klim. En zo avontuurlijk als we zijn, namen we natuurlijk niet de gewone route, maar de “short cut” (Een klein groen trappetje tussen de bebossing door :P). Met gids Job en aankomend Rtl travel- presentator Luc voorop, begonnen we aan de klim naar boven. Halve wegen konden we kiezen uit twee routes: de recommended route en via "the chains" use at your own risk. Die keuze was snel gemaakt, en moesten we in plaats van naar boven lopen, naar boven klimmen. Letterlijk met je handen aan de rotsen om je op te trekken op het volgende platte stuk. Boven op Lions Head was het gaaf, WAT EEN UITZICHT! Gelukkig hadden we truien en jassen meegenomen want hier boven op de top was erg veel wind. Na een aantal mooie plaatjes te hebben geschoten, zijn we weer naar beneden gelopen. Nu al een fanatiek weekend, HEERLIJK!

Thuis snel een warme douche genomen en schonen kleren aangetrokken, want we gingen uit eten (Pizza voor de verandering :P). Hoe fit ik was voor het eten, zo groot was mijn after diner dip na die tijd. Dus mijn voornemen om te aan stappen in Longstreet, is helaas niet gelukt. Wel zijn we even wezen poolen, wat voor mij lang genoeg duurde (misschien was ik toch iets te optimistisch geweest:P).

Zondag: Tafelberg
Ik hoor jullie denken: Wat??? Eerst Lions Head en de dag erna direct de Tafelberg (1070 meter ongeveer). Ja, mensen het is echt waar, de hike zou gaan beginnen, om 14 u zouden we weg gaan, wat we zoals gewoonlijk niet hebben gehaald. Dus om 15 u precies begonnen we aan onze tweede beklimming binnen twee dagen.

Zoals jullie onderhand begrijpen, zijn we niet bang om onze kleren vuil te maken en houden we van een stukje uitdaging. Dus met dank aan Jelle en Esther (die mij een mooi tijdschrift over Zuid-Afrika hebben gegeven), had ik gelezen over een mooie route om de Tafelberg te beklimmen. The India Venster route, ervaren wandelaars doen hier tussen de 2 en 4 uur over. Wij zijn toch immers ervaren wandelaars, gister hadden we Lions Head beklommen, dus hadden we besloten dat deze avontuurlijke route de beste optie voor ons zou zijn. In het boekje stond doodleuk dat wanneer we bij een splitsing kwamen waar aangeraden wordt dat je links of rechts kunt, je gewoon rechtdoor moest gaan, een smal paatje tussen de bebossing. Daar gingen we, met z’n allen, om eerlijk te zijn dacht ik na 15 min al: Dit gaat hem niet worden, fuck (sorry mam, maar dit is het enige juiste woord) wat zwaar.

Bij de beruchte splitsing aan gekomen, kwamen we twee oude mannetjes tegen, die ons ten strengste af raadden om de India Venster route te nemen. Ha, wij waren niet bang, tenminste de meeste niet, en die oude mannetjes kunnen die route gewoon niet. Wij zijn allemaal jonge en fitte mensen, natuurlijk kunnen wij deze route! Gewoon doorlopen met gids Job natuurlijk weer voorop. We moesten de gele voetstappen volgen, de verf was denk ik schaars, want veel van deze voetstappen hebben we niet gezien.

Het was warmer dan zaterdag, dus we hadden veel water mee genomen (wat ook echt nodig was) en iets voor de motivatie, want boven op de berg zouden we pannenkoeken (MMMM) eten die Marous ’s ochtends vers had gebakken!! Het eerste stuk vond ik verre weg het zwaarst, daarna moesten we vooral klimmen en klauteren. En hebben we regelmatig gestopt om van het mooie uitzicht te genieten. Onderweg hebben we onze namen nog vereeuwigd op een grote steen dicht bij de afgrond, wanneer ik hem nogmaals beklim, ga ik hier mijn tweede datum achter zetten!

Aangezien ik niet zo heel groot ben (grr), moest ik me telkens optrekken en afzetten op alles wat ik maar kon vinden. Of het allemaal heel veilig was wat ik deed, denk ik echter niet. Hulp van de jongens wilde ik niet aan nemen, daar was ik veelte eigenwijs voor (haha, ja.. ik weet dat ik eigenwijs ben schatje:P) Maar ik heb het helemaal alleen, zonder kleerscheuren er van af gebracht, dus ben best een beetje trots op mezelf! De gele voetstappen lagen steeds verder uit elkaar, dus we zijn zelfs een keer verkeerd gelopen, en moesten we weer terug om op het juiste pad te komen. Doordat het om 7 u echt donker is hier, moesten we nog opschieten ook. Tijdens het laatste stuk heb ik echt een paar keer vlak boven de afgrond gestaan, wat echt super vet was! Na een tocht van uiteindelijk 3 u en 20 min hadden we de top bereikt. We kwamen een bordje tegen waarop stond dat je de India Venster route alleen moest nemen als je een gevorderde hiker was, en dat de route niet veilig was.. Oeps, maar ja, ik kan mezelf vanaf nu wel een gevorderde klimmer noemen :D.

Boven op de Tafelberg, die echt ziekelijk plat is:P, hebben we genoten de zonsondergang en onze wel verdiende pannenkoek. Omdat we al zo ver hadden gelopen, gingen we met de kabelbaan omlaag naar de auto. Wat een geslaagde dag!! Mijn beste weekend tot nu toe! Het mag nu vast volgend weekend zijn, heb nu al energie genoeg om weer iets avontuurlijks te gaan doen!

Tot mijn volgende update, hopelijk is mijn verhaal niet te lang om te lezen..

Liefs,
Vonn

  • 03 Oktober 2012 - 11:45

    Daan:

    Natuurlijk niet te lang om te lezen, fantastisch weer! Lionshead is super, ook al is met Full moon beklommen? :)
    Laat die leuke verhalen maar door komen!
    En uh, je hebt het al zwaar te pakken. Je lijdt straks aan het zelfde; you can leave Africa, but Africa never leaves you.. ;)

  • 03 Oktober 2012 - 14:47

    Angele:

    Gisteren had ik al geprobeerd om een reactie te schrijven.
    Dit mislukte steeds.
    Dus dan nu maar.
    Volgens mij heeft het Afrika virus jouw ook te pakken. Je Lijkt wel een dochter van de moeder.
    Elk weekend is bijzonder bij jullie. iedere keer weer een nieuw avontuur. Geweldig !
    En wat genieten wij weer van je verhalen. Maar mochten jullie je eens op zondagmorgen vervelen?? Kan bijna niet ,maar toch. Dan heb ik nog wel een idee om de morgen door te komen.
    Ga eens met z'n allen naar een kerk waar ze gospel liederen zingen.
    Dat is indrukwekkend om te horen en te zien. Ik zal niet alles verklappen.Ga het maar zelf ervaren. Want dat is ook Afrika. Hoor graag of er animo voor is om ook dat mee te maken.

    Werkse nog Vonneke deze week en maak gezellige plannen voor komend weekend.
    Dikke kus mam.
    P.S. laat je nog even horen als ze de versterker hebt gekregen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Cape Town

Mijn avontuur naar Cape Town

Recente Reisverslagen:

14 November 2012

Summer Begins <3

19 Oktober 2012

5,4,3,2,1 So long gayboys!

02 Oktober 2012

This is not an easy way down!

21 September 2012

There are two whale’s at 11 o’clock!!

13 September 2012

TIA :)
Vonneke

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 10920

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 16 Januari 2012

Cape Town

13 Mei 2014 - 30 November -0001

Zwitsers avontuur

Landen bezocht: