TIA :) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vonneke Hoppenreijs - WaarBenJij.nu TIA :) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vonneke Hoppenreijs - WaarBenJij.nu

TIA :)

Blijf op de hoogte en volg Vonneke

13 September 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zo, daar ben ik weer met een klein update-je. Gelukkig was vrijdag de auto gearriveerd, ja, wel werd ik twee keer gebeld of hij niet op me werk afgeleverd kon worden. Dit wilde ik niet, want dan moest ik voor het eerst ALLEEN rijden aan de linkerkant van de weg. Dat was toch niet helemaal de bedoeling, dus gelukkig brachten ze de auto bij het hotel. Na ondertekening van de papieren, en verklaringen dat we de auto niet zouden laten wegslepen (ivm het weg roven van auto's wat schijnbaar vaker voor komt) hebben we een nummer gekregen van de 24/7 service, zodat we deze konden bellen wanneer er iets kapot zou gaan.

Direct maar in de auto gestapt samen met Job, om richting de Pick 'n Pay te rijden voor wat boodschappen. Brrr daar draaide ik met trillende benen voor het eerst links de weg op. Helaas voor mij zijn hier super veel hellingen, dus daar ging mijn eerste hellingproef met het autootje wat niet al te goed schakelt (Jor's zijn Peugeot was er niks bij). Gelukkig had ik mijn avontuur overleefd en zijn we na de boodschappen veilig terug gekomen (onder luid getoeter op de heenweg, ik stond blijkbaar midden op een drukke weg stil.. Oepss:$). Bij het hotel aangekomen ontdekte we het eerste mankement al aan de auto, de bestuurders deur kon niet meer dicht, en bleef dus helemaal openstaan.. ohohoh.. gelijk de 24/7 service maar gebeld. Die konden niet komen, en we probeerden of we de deur op zijn minst dicht konden krijgen, zodat hij in ieder geval niet gestolen zou worden. Dit lukte uiteindelijk (met behulp van de maintenance van het hotel), en konden we met een gerust hart naar ons appartement gaan.

's avonds hebben we voor het eerst het nachtleven in Longstreet ervaren. In een leuke bar de Dubliner, hebben we de hele avond gedanst en gedronken samen. Hoewel, we soms erg lang bij de bar moesten wachten op wat drinken (de locals werden allemaal eerst geholpen), en achteraf wilde de barman ook nog fooi!! Die is gek, na 20 min wachten krijg je van mij echt geen cent! Nadat de lichten aan gingen, zijn we naar buiten gelopen op zoek naar een taxi. Ineens stootte iemand tegen Eline aan, en ja hoor voor ze het wist was haar telefoon uit haar tasje gestolen. Zo snel kan het dus gaan hier, weg blackberry (Gelukkig was het maar een blackberry:P) maar dat is wel heel vervelend en je moet dus goed opletten en geen tasjes mee de stad in nemen.

De volgende dag was onze auto gefikst, en hadden we de welkomsbraai via 4exchange. Het bureau wat mij heeft geholpen met het vinden van een afstudeerplek en onderkomen. Het was lekker weer dus konden we goed buiten zitten bij het zwembad (voor zwemmen was het wel iets te koud!). Na afloop van de braai hebben we en filmpje gekeken en zijn we daarna richting de bar gegaan om een potje te poolen.

Zondag’s hebben we een mooi stukje Kaapstad gezien, en zijn we naar Camps bay (het rijke gedeelte) en Hout bay gereden. Daar hebben we heerlijk in een nieuw restaurantje gegeten (ze waren net open, en konden maar de helft van de kaart bereiden ivm een grill die nog niet geplaatst was:P, ja ook dat kan hier allemaal!). Op de terugweg hebben we volop genoten van de mooie stukjes natuur en uitzicht wat Kaapstad te bieden heeft.

Na het weekend begon het werk weer, en voor mij de vergadering van de Committee waarin duidelijk zou worden wat ik nou precies ga onderzoeken voor de Community Centre. De vergadering die om 17.00 u gepland stond, begon natuurlijk op zijn Afrikaans niet op tijd (om 17.20 u was er nog niemand:O) en ik zou al weer om 17.30 u worden opgehaald door Marouschka en Eline met wie ik de auto deel. Toen we om 17.30 u dan eindelijk begonnen, heb ik mezelf snel voorgesteld, en snel knopen doorgehakt over het bepalen van de opdracht. Ik ga een plan schrijven voor het aantrekken van nieuwe huurders voor het Community Centre. Ja heel interessant is het niet, maar ik zal er maar het beste van gaan maken.

Woensdag is het benoemen waard, want ik was uitgenodigd door Nabu om een kijkje te nemen bij de Highschool waar zij werkt, in één van de ghetto’s van Cape Town. Een uurtje zouden we wegblijven, dus dat was allemaal geen probleem hier. Vanuit de Community Centre vertrokken we richting de ghetto, onderweg zie je het de huizen en straten steeds armoediger worden. Kinderen van een jaar of 3/4 lopen alleen zonder ouder over straat, in vieze kleren. Veel mensen die niet werken hangen rond in de straten van de township, en alle huisjes brokkelen langzaam af. Met de ramen gesloten, de deuren op slot, waardevolle spullen onder onze stoelen rijden we langzaam door de straten heen. Op sommige plekken is het wel veilig om uit te stappen, maar vaak is het verstandiger om in je auto te blijven zitten. Door het raam maak ik foto’s met mijn mobiel (mijn camera was ik helaas vergeten:( ). Bij de Highschool heb ik een rondleiding gehad door de principal, een aardige man die me vertelde over de school, geweld, drugs en schoolverlaters. Heftig om te horen hoe het daar aan toe gaat op die scholen. Na een kijkje te hebben genomen bij Nabu’s klas zijn we richting Joe gereden. Joe heeft verschillende banen, waaronder begrafenisondernemer. We zijn bij zijn werk langs gereden, en daar heb ik een kijkje genomen bij de kisten die uitgestald lagen. BRRR daar kreeg ik wel even de bibbers van, dus ben ik maar snel naar buiten gelopen. Uiteindelijk ben ik de hele dag met Nabu en Joe op pad geweest, en kwamen we pas om 16.00 u bij het Community Centre terug.

Woensdagavond ben ik met Eline, Marouschka, Job en Cees naar de Jazzclub geweest. De jongens waren al snel in het naast gelegen Casino te vinden. Na de leuke optredens kwamen ook David en Luc nog richting het Casino, echter stonden we op het punt om naar een andere club te gaan de G-Spot (lekkere naam hoor voor een club:P). De G-Spot is een club met live muziek en een grote dansvloer, waarop we natuurlijk met z’n alle hebben gedanst. Zelfs Cees die eerst weigerde om op de dansvloer te staan, werd overgehaald om te dansen. Hier hebben we ook contact gehad met een aantal locals, die we waarschijnlijk in Hermanus weer gaan zien dit weekend. Iedereen is zo open, en wil graag alles met je delen, dat is wel een super pluspunt aan dit land vind ik. Verschillende foto’s en drankjes verder was het al weer kwart voor 2, tijd om naar huis te gaan, morgen een nieuwe dag op stage voor iedereen.

Aankomend weekend gaan we naar Hermanus, een plaats 1,5 uur vanaf Cape Town. Hier rijden we met ons eigen autootje heen, en gaan we de walvissen, de natuur en natuurlijk het nachtleven daar ervaren. Na het weekend een nieuwe update over mijn ervaringen in Hermanus.

Xx

P.s. Eigenlijk vind ik dat jullie ook allemaal z’n verslag moeten bij houden, zo krijg ik alle ins en outs vanuit jullie allemaal ook te horen:D!

P.s.s. (Waar staan die s’en eigenlijk voor??) Onze autodeur is weer kapot.. dus de monteur moet voor de derde keer komen om onze auto te maken:P TIA This is Afrika zullen we maar zeggen:P

• 13 September 2012 - 17:33

Cynthia:

He Vonneke,

Wat een belevenissen. Heb je nog met kinderen gesproken op die high school? Hoe ervaren zij het dat bijvoorbeeld vriendjes niet naar school kunnen. Je ziet het op tv, maar best heftig om in real live te zien. Nou op naar Hermanus, whatever that is...iig veel plezier.

Oh en jij wil geen update uit Nederland, zoveel gebeurt er niet. Verkiezingen zijn geweest en VVD is winnaar, maar PVDA is een goede runner op ;-)

Groetjes uit fris Holland

• 21 September 2012 - 14:56

Claudia:

wat gaaf dat je daar zit! lijkt me super vet! heel veel plezier en succes nog!