Summer Begins <3 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vonneke Hoppenreijs - WaarBenJij.nu Summer Begins <3 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vonneke Hoppenreijs - WaarBenJij.nu

Summer Begins <3

Blijf op de hoogte en volg Vonneke

14 November 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Het is weer te lang geleden.. ik weet het.. al bijna 3 weken.. maar toch.. hier maar weer een update!

Ik moet gewoon nu al nadenken wat ik allemaal heb gedaan.. Ben het al weer helemaal kwijt! Ja, na even in me agendaatje te hebben gekeken ben ik er weer :P!!

Het weekend (19 Okt) begon met stappen, natuurlijk :) want daar kijken we al de hele week naar uit! Een voor ons nieuwe club The Reserve was ons doel! En wat een geluk dat vrouwen hier gratis naar binnen mogen, Heerlijk om een vrouw te zijn ;)! Job’s ouders waren over voor twee weken dus zijn zusje (Tes) ging natuurlijk gezellig mee.. Na de nodige wijntjes en shotjes, werden we zaterdag met een lichte kater waker, maar de Old Biscuit biedt hier voor het beste kater eten. Dus de bitterballetjes op een witbolletje met dikke vette mayo (hihi) gingen prima naar binnen (ze smaakten alleen een beetje als rivella: een beetje vreemd maar wel lekker!).

Zaterdag avond.. weer stappen natuurlijk, Club 31 zat in de planning.. Hiervoor heb je een nummer, die je kan bellen om je groep op de gastenlijst te zetten (hoe gek?)! Alleen dien je dit nummer voor 6 uur te bellen, en natuurlijk waren wij daarvoor te laat :P.. dus dan maar op de bonnefooi, en kijken of we binnen komen.. Helaas.. na zo’n 30 min in de kou en wind te hebben gestaan hadden we het opgegeven.. Op na de volgende club, en de volgende en de volgende.. Want nergens was wat te doen, en na afgezet (80 rand normaal 30..) te zijn door de taxichauffeur, bekogeld te zijn met een ei (die ons net niet raakte) zijn we weer bij onze stamkroeg de Shack uitgekomen… Waar Marous en ik maar hadden besloten om aan de borrels te gaan, Karamel Vodka, Chocolade Tequilla.. you name it ;)!

Ik hou het maar even op de weekenden, want door de weeks weet ik al helemaal niet meer wat ik heb gedaan.. dus dan is het al weer vrijdag.. :P

Vrijdag 26 oktober, Godskitchen een trance feest.. Ik Vonneke Hopppenreijs ga naar een trance feest! HAHAHA, ik hoor jullie lachen dames, maar ja.. overal moet een eerste keer voor zijn.. dus daar gingen we met z’n alle! Het was Tes, laatste avond hier, want zaterdags zou ze weer richting het koude Nederland vertrekken. Dus een goede afscheidsparty moest natuurlijk worden gevierd. En het was LEUK :), ja het was gewoon leuk! De muziek viel me reuze mee, dus misschien dat we nog vaker een feestje mee pakken hier!

Zaterdags hebben we ’s middags aan het zwembad doorgebracht! En rond een half 4 richting station gereden, want we hadden en dagje/nachtje in de Township op het programma.. Dus samen met 30 andere studenten zijn we via Share Africa Travel (waar Eline werkt) richting Gugulatu gereden.. Brr dat was wel even wennen, om zelf in ons knusse autootje door een Township te rijden.. Veel mensen liepen op straat, de oudere rond geïmproviseerde barretjes en de kinderen renden over de straten. Bij Mama Noks werden we warm ontvangen, Mama Noks heeft een netwerk van “mama’s” die allemaal in haar omgeving wonen. Deze mama’s bieden een slaapplaats aan voor toeristen, om kennis te maken met de andere kant van Zuid-Afrika! Zij krijgen een kleine vergoeding en daar krijg je een mooie ervaring voor terug! Reality Check, wij moesten slapen in het bed van “Mama” zelf, veel van deze “Mama’s” zijn alleen, zonder man.. Nemen verantwoordelijkheid voor hun kinderen en zelfs hun kleinkinderen. Al deze families wonen hier samen in één huis.. Ook dat zie je niet snel bij ons in het Kikkerlandje. Goed om te zien dat ze ondanks dat ze niet over de luxe beschikken zoals wij dat hebben, ze toch heel gelukkig zijn. Onze “Mama” had voor Township begrippen een mooi huis, en konden we onze auto veilig achter het hek parkeren. De avond hebben we gezellig rond het kampvuur gezeten, en kip, bonen en Bap (een soort rijstig iets, typisch Afrikaans denk ik:P) Daarna lekker Huntertjes gedronken, en uiteindelijk niet al te laat op bed gegaan.. ’s ochtends hebben we een heerlijk ontbijtje gekregen, een spiegeleitje met toast (gelukkig hadden wij het beter voor elkaar dan vele anderen, want die kregen een soort pap, bambix achtig iets:P Jakkus;)..)

Tijd om weer richting Mama Noks te gaan, voor het maken van een armbandje voor ons zelf, of voor onze “Mama”. Na de ervaringen met iedereen te hebben uitgewisseld over de huisjes, zijn we gezamenlijk richting de kerk gelopen (onderweg nog een bloedspoor van ongeveer 500 meter, ja het is en blijft een Township).. Maar goed: KERK :P Ja jullie lezen het goed, ik had het net allemaal afgezworen, voor mij geen kerk meer.. maar daar moest ik er toch aan geloven.. Maar een andere kerkdienst als ik was gewent, een Gospel kerkdienst! Niks zitten op houtenbankjes waar iedereen een hernia van krijgt.. nee gewoon staan en zingen en dansen! Gezelligheid, dat was het wel! En leuk om ook een keer op deze manier mee te maken.

Na de kerk hebben we rondgelopen door de Township, waar we een monument tegen kwamen van een Amerikaanse student die daar doodgestoken/schoten was. Heftig, om te zien dat dat soort dingen gebeuren.. Na de “gewone” huisjes, kwamen de golfplaten huisjes.. De huisjes zijn klein, en gammel, maar de kinderen spelen en rennen nog net zo vrolijk over straat.. De “School Drop out” van kinderen ligt hier erg hoog, en het is gemakkelijker voor deze kinderen om zich aan te sluiten bij gangs dan naar school te gaan. Deze kinderen hebben een kleine kans om uit deze situatie te komen, om uit de Township te gaan. De discipline van een kind moet hier groot genoeg zijn, om niet het slechte maar juist het goede pad te kiezen.. En een betere toekomst voor zich zelf te creëren.

Ter afsluiting van de Gugulatu tour zijn we naar Mzoli’s gelopen. Een plek midden in de Township waar gedurende elk weekend locals en toeristen gezamenlijk braaien en feesten. Veel vlees, veel drank, lange tafels en goede muziek! Alle ingrediënten voor een gezellig feestje! En dat was het, goed weer, lekker verbranden, gek doen met hoedjes, Huntertjes en leuke mensen.. en dan is het weer maandag.. Het weekend ging weer veeeeeelste snel voorbij!

Vrijdag 9 november.. een huisfeest in Blouberg van onze voetbalvriendinnetjes.. 2 waren jarig, en Lieze moest al weer naar huis.. Helaas.. maar het feestje was gezellig, met een hoop drank en gekke foto’s haha… naar afloop naar de Dubliner.. een zeer geslaagde avond!! En daar moesten we afscheid nemen van Lieze, Pff daar heb ik echt een hekel aan :P!

Zaterdag was de planning om Devilspeak op te klimmen.. maar het was zo warm, en iedereen was zo lui.. dat we maar kozen om naar The Silvermine Nature Reservate te gaan! Zo’n 25 minuten rijden van ons huis, ligt een natuurreservaat, een oude zilvermijn, waar nu een cola-kleurig-meertje ligt! Hier hebben we samen met een aantal 4exchange studenten een middagje gechilled! Een verfrissend duikje, en lekker zonnen, wat wil een mens nog meer? ’s Avonds hadden we een Dubstep avondje gehad, die niet erg lang duurde.. ben er achter dat dat niet mijn muziek is :P Zondag hebben we aan het zwembad gechilled en zijn we ’s avonds naar de film gegaan (Taken 2.. Taken 1 was beter:P)..

En het is al weer woensdag.. niet zo’n heel boeiend verslag dit keer.. maar ga vanaf nu weer vaker proberen te schrijven.. zodat ik het me allemaal iets beter kan herinneren ;)

Dit weekend staat een festival op de planning, een Trance festival.. We moeten nog een tentje fiksen en dan zijn we klaar om te gaan! De zomer is begonnen, we merken het allemaal, we balen allemaal flink, want dan kunnen onze lange broeken achter in de kast, laarzen en geitjes in de koffers.. De bikini’s worden uit de kast getrokken, alleen nog maar korte broekjes, hempjes en flipflops.. Bah mensen wat is dit vervelend!

Liefs vanuit het zomerse Cape Town
(Huidige weersituatie: 27 graden, zacht briesje, strak blauw.. Perfect!)

• 14 November 2012 - 17:27

Maud:

Zwaar leven! :p

• 13 Juni 2016 - 23:34

Nigel:

Nu snap ik waarom je zo enthousiast was over Zuid-Afrika ;)